Web Marketing
Web
Marketing
Internet become more popular and common nowadays that almost
everyone of us can access the internet easily. The internet has brought a lot
of changes and effect toward our life. People not only communicate face to face
but using medium like internet. People also start to use internet to do
business such as web marketing. Marketing that done via the internet online, is
often called as web marketing or online marketing (Expert, 2017). Internet
marketing, or online marketing, refers to advertising and marketing efforts
that use the Web and email to drive direct sales via electronic commerce, in
addition to sales leads from websites or emails. Internet marketing and online
advertising efforts are typically used in conjunction with traditional types of
advertising such as radio, television, newspapers and magazines. (Beal, n.d.)
Type of web market
1. SEO (Search
Engine Optimization)
SEO is a process to improve a site’s rank in the search
result with various kind of methods. It was done so it would be easier for
people to be able to find a site (Expert, 2017). According to Telang, Rajan and
Mukhopadhyay (2014), Yahoo was the early market leader, there has been entry by
both lower-quality engines and higher-quality ones such as Google.
2. Email
marketing
Email marketing is still very common because it is more
formal and private.
3. Blog marketing
Bog marketing is people using blog to promote their product
or business, so their customer can easily to access.
4. Social media
marketing
Social media such as Facebook, Instagram, Twitter are famous
among the people so by using social media, it helps to promote and market the
business by using advertisement or sharing post.
References
Beal,V. (nd).
Internet marketing. Retrieved from https://www.webopedia.com/TERM/I/internet_marketing.html
Expert,M.
(October 13, 2017). What is Web Marketing? Definition and Types. Retrieved
from https://medium.com/@Magento_expert/what-is-web-marketing-definition-and-types-1fef45c976cb
Telang,R.,
Rajan,U., & Mukhopadhyay,T. (2014). The Market Structure for Internet
Search Engines. Journal of Management
Information Systems 21(2), 137-160.
Web Marketing atau web pemasaran boleh dikira sebagai alat yang banyak digunakan oleh pengguna khususnya dalam memasarkan barangan atau produk mereka kepada publik. peralihan teknologi yang semakin canggih pada masa kini telah memudahkan segala urusan pemasaran secara atas talian. Facebook boleh dikira sebagai medium yang semakin popular dalam aktivti pemasaran. Disebabkan pengguna facebook yang kian meningkat, ramai peniaga-peniaga telah mengambil alternatif tersebut untuk memasarkan produk atau perkhidmatan mereka kepada orang ramai.
ReplyDeleteSaya sangat bersetuju dengan kenyataan anda. jika kita lihat pada masa ini semakin ramai peniaga menggunakan Facebook sebagai platform untuk mereka mempromosikan barangan mereka. Dalam dunia ini siapa sahaja yang tidak mempunyai Facebook, secara puratanya semua orang mempunyai akaun Facebook. Sudah semestinya pemasaran melalui media sosial seperti Facebook membantu peniaga meningkatkan pasaran produk mereka.
DeleteMemang tidak dinafikan Facebook mempunyai kelebihan dimana pengguna boleh menjadikan satu platform untuk permulaan bagi mereka berniaga dengan hanya mengeluarkan perbelanjaan hanya untuk barangan atau produk yang ingin dijual. Hal ini bermaksud, peniaga tidak perlu mengeluarkan apa-apa kewangan untuk berjumpa pelanggan bagi mempromosi barangan yang ingin dijual.
DeletePengiklanan melalui Facebook amat mudah dan kos yang murah. Melalui Facebook, orang ramai akan mudah untuk mendapatkan barangan yang dikehendaki. Selain daripada itu, orang ramai sentiasa mengakses Facebook untuk melihat produk yang dijual. Facebook juga mudah untuk diakses oleh orang ramai. Medium pemasaran melalui Facebook merupakan antara pilihan orang ramai untuk berniaga terutamanya peniaga-peniaga baharu.
DeletePada pandangan saya, satu alternatif baru kepada para peniaga untuk memajukan perniagaan mereka dengan adanya web marketing atau web pasaran. Peluang yang tersedia digunakan sebaik mungkin oleh para peniaga terutama peniaga secara atas talian (online). Dengan teknologi yang semakin canggih dan kemudahan internet memudahkan semua peniaga untuk mempromosikan produk atau barangan mereka untuk dipasarkan kepada pelanggan dengan lebih cepat dan jimat masa. Pelbagai medium media sosial digunakan seperti Facebook, WhatApps, Instagram digunakan dalam web pasaran masa kini oleh peniaga untuk melariskan dan mempromosikan produk atau barangan jualan mereka kepada umum.
ReplyDeleteKewujudan web pemasaran dapat memudahkan para peniaga untuk menjalankan perniagaan dengan lebih cepat dan menjimatkan masa.
ReplyDeleteBetul tu. Hal ini demikian kerana para peniaga tidak perlu untuk bersemuka (face to face) dengan pelanggannya tetapi hanya berhubung melalui media sosial. Namun berniaga secara Online juga boleh membawa risiko kepada peniaga mahupun pembeli seperti berlaku penipuan atau barang yang diterima tidak seperti yang dibayangkan.
DeleteKebiasaannya yang lebih berisiko adalah pembeli tersebut kerana takut peniaga yang melakukan penipuan terhadap pembeli kerana hanya inginkan duit. Namun demikian, negara kita mempunyai undang-undang untuk menghakimi orang-orang yang melaukan jenayah termasuk penipuan dalam perniagaan.
DeleteBetul. Pembeli haruslah berhati-hati semasa membeli barangan melalui online media. Kes penipuan di kalangan pembeli seringkali kedengaran pada masa kini. Pihak-pihak tertentu haruslah memantau aktiviti penipuan peniaga online dari semasa ke semasa untuk mencegah aktiviti penipuan dalam peniaga online tersebut dari terus berleluasa.
DeleteWeb marketing are getting more important as one of the contributor to our country's economic growth. Hence, I believed that this is a good opportunity to improve our country's economic. Perhaps, it is the time where rules and regulation should be strictly enforce to current and future retailer as there as still many cheater in this industry.
ReplyDelete