ONLINE MEDIA & TRADITIONAL MEDIA

Media online 

Media online dianggap sebagai satu penggerak perniagaan di seluruh dunia. Media online merupakan media yang berbentuk telekomunikasi dan multimedia seperti komputer yang didalamnya terdapat portal, website, TV online, Mail Online yang sesuai dengan kemudahan untuk pengguna (Ashadi, 2005). 

Media Online Sales

Kaedah ini telah mencapai pasaran pengguna sejak 50 tahun yang lalu. Media online telah menjangkau pemasaran yang luas dan sangat efektif kepada pengguna pada masa kini. Hari ini, terdapat perniagaan yang terlibat dalam media sosial dan orang-orang yang aktif dalam mengendalikan perniagaaan berasaskannya. Kebanyakan mereka berkomunikasi serta mempelajari bagaimana untuk menyesuaikan diri dalam selok belok dunia perniagaan pada masa kini iaitu perbualan dan rangkaian Apabila pasaran berkembang, pengguna akan mendapatkan sesuatu keinginan dan kehendak yang diperlukan secara lebih cekap dan efektif. Mereka juga secara tidak langsung akan belajar untuk menyesuaikan diri. Dalam proses itu, individu dan masyarakat perlulah mempunyai pemahaman yang lebih canggih dan celik IT, sokongan masyarakat, dan kehebatan dalam komunikasi media baru. Pengguna mempunyai pilihan dalam memastikan keperluan mereka mengikut kehendak dari segi penilaian kuantiti, harga, kualiti, perkhidmatan dan sebagainya. 

Dot-com gelembung 1995 - 2002 merupakan peristiwa penting yang dibenarkan internet untuk menjadi alat pemasaran yang berdaya maju. Ia bermula dengan pemasaran carian, menyebabkan jenama untuk mewujudkan laman web untuk mewujudkan kehadiran dalam talian. Seperti Google, Yahoo dan enjin carian MSN berkembang, syarikat-syarikat beralih kepada strategi SEO kekal di bahagian atas hasil carian. 

Apabila web 2.0 laman - blog khususnya - meningkat popular, pemasar mula menyedari potensi pemasaran kandungan. Pemasaran Inbound, di mana lebih nilai ditambah untuk pelanggan dan perniagaan yang diperolehi, mula menggantikan usia tua "membeli, mengemis atau bug" strategi pemasaran keluar. Pada 2003 - 2004, ketibaan laman media sosial seperti Facebook, LinkedIn dan My Space memulakan peralihan pengguna internet daripada permainan berbilang pemain dalam talian ke dalam laman rangkaian sosial. 

Akhirnya, perniagaan meningkat mengenai kesan-kesan positif daripada media kehadiran laman web sosial pada e-dagang dan mula mencipta profil mereka sendiri di laman rangkaian yang popular. Dalam tahun-tahun berikutnya, sikap yang menggalakkan pelanggan ke arah pemasaran media sosial perlahan-lahan berubah keutamaan pemasaran perniagaan dari pemasaran keluar yang lebih agresif-proaktif untuk pemasaran inbound yang lebih reaktif. 

Pada masa kini, lebih 90% daripada eksekutif pemasaran menggunakan media sosial sebagai sebahagian daripada strategi pemasaran mereka, dan perniagaan yang berjaya menggunakan pemasaran media sosial untuk penjenamaan, generasi memimpin, pengekalan pelanggan, penyelidikan dan e-dagang. Bukan sahaja media sosial menguruskan untuk mengurangkan perbelanjaan pemasaran dan masa yang diperlukan untuk produk dan perkhidmatan pasaran, ia juga meningkatkan keberkesanan pemasaran dan kepuasan pelanggan secara keseluruhan. 83% daripada pelanggan yang menghantar aduan di laman sosial yang jenama seperti Twitter dan mendapatkan keadaan balasan bahawa mereka berpuas hati. Ini membantu syarikat mengekalkan lebih banyak pelanggan mereka, menyebabkan peningkatan urus niaga pelanggan yang sedia ada.

Jenis-jenis medium online yang selalu diguna oleh syarikat media di Malaysia. 

1. Laman web Cth- Utusan Malaysia 
  • (http://www.utusan.com.my/) 
  • Sin Chiew Daily (http://www.sinchew.com.my/) 

2. Facebook Cth- The Star 
  • (https://www.facebook.com/TheStarOnline) 
  • Borneo Post (https://www.facebook.com/borneopost.online/) 

3. Twitter Cth- Guang Ming Daily 
  • (https://twitter.com/guangmingdaily?lang=en) 
  • Sin Chiew Daily (https://twitter.com/sinchewpress?lang=en) 

4. Instagram 
  •  Kwong Wah Yit Poh (https://www.instagram.com/explore/locations/307237388/kwong-wah-yit-poh/?hl=en)
  •  See Hua Daily News (https://www.instagram.com/seehuadailynews/) 


Jenis-jenis kandungan dalam media sosial 

1. Berbentuk hiburan - Setiap orang sangat suka dengan sesuatu yang berbentuk hiburan dan dapat menghiburkan hati. Melalui media sosial seseorang boleh melihat pelbagai bentuk hiburan seperti video-video lawak, drama dan sebagainya.

2. Berbentuk ilmu - Bagi seseorang yang mementingkan ilmu pengetahuan, mereka akan menggunakan media sosial untuk mencari lebih banyak ilmu pengetahuan. Biasanya golongan pelajar akan menggunakan media sosial untuk mencari bahan rujukan dan nota-nota pembelajaran secara atas talian. 

3. Berbentuk inspirasi - Apabila dilihat pada masa kini khususnya di facebook, ramai pengguna facebook menyiarkan pelbagai bentuk kata-kata yang memberi inspirasi kepada pembaca. Melalui pembacaan kata-kata tersebut dapat menimbulkan perasaan gembira, sedih, bermotivasi dan sebagainya. Hal ini dapat meningkatkan daya inspirasi dalam diri masing-masing. 

4. Berbentuk promosi - Ramai orang yang sukakan iklan-iklan yang berbentuk promosi. Oleh itu, para peniaga online akan menggunakan medium tersebut untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan mereka dan membuat pelbagai tawaran hebat bagi menarik minat pembeli. 

Online media & Tradition media Kesan kepada penulis media tradisional (Affect to tradition journalism) 
  • Menurut Adrian(2014) “ hampir semua aktiviti manusia selepas bangun dari tidur sehingga menjelang tidur semula menggunakan dan memanfaatkan kemudahan teknologi untuk aktiviti seharian serta menjadi kemudahan berkomunikasi”. Oleh itu, hal ini boleh memberi serba sedikit kesan kepada media tradisional sekaligus terhadap penulis dari media tradisional yang lebih kepada media cetakan.
  • Media tradisional seperti akhbar, radio dan televisyen masih lagi relevan kerana media tersebut masih wujud dimana masih menjadi platform dalam melaporkan berita-berita kepada rakyat. Oleh itu, media baharu iaitu atas talian tidak memberi kesan yang begitu besar kepada penulis kerana melalui media-media tradisional yang masih wujud boleh berjalan walaupun semakin berkurang. “Memang tidak dapat dinafikan bahawa laporan daripada media sosial secara talian adalah lebih pantas berbanding media tradisional, namun kesasihan berita daripada media sosial itu masih meragukan”, menurut kata Setiausaha Persekutuan Sabah, Datuk Abu Baakar Hasan dalam akhbar berita negeri kita. Contohnya muka buka atau Facebook begitu banyak berita-berita yang di kongsi namun untuk pembaca mempercayai begitu sukar kerana begitu ramai penulis bebas yang menulis berita berdasarkan sumber yang tidak benar.

RUJUKAN
Ashadi,S. (2005). Pengertian Media Online: Lentera Kecil.
Adrian, R. (2014) Peranan media tradisional masih relevan. Berita Negeri Kita. Retrieved from


Comments

  1. Media online memang tidak asing lagi pada zaman moden seperti sekarang dan kita boleh lihat semua perkara dapat dicari dengan mudah melalui media-media online. Seseorang akan menggunakan media online untuk mendapatkan sesuatu perkara yang dikehendaki dengan mudah. Contohnya apabila seseorang itu malas untuk pergi ke supermarket untuk membeli barang, mereka akan menggunakan media online untuk mendapatkan atau membeli barangan secara online tanpa perlu bergerak. Memang tidak dinafikan bahawa dengan adanya media online dapat memudahkan urusan seharian kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dengan pandangan anda media online memudahkan urusan kita tetapi kita juga perlu melihat kepada bagaimana media sosial terutama media online ini dapat memberi kebaikan kepada kita dan masyarakat bukan hanya untuk keuntungan sendiri.

      Delete
  2. dengan pelbagai kemudahan yang ada pada hari ini terutama media sosial memberi pelbagai kemudahan kepada masyarakat. Ada yang mengatakan internet hanya dihujung jari menunjukkan bahawa kemajuan dalam internet memberi impak yang besar kepada masyarakat masa kini. Contohnya, media online yang menyediakan pelbagai kemudahan termasuk untuk membelih-belah tanpa perlu keluar sendiri. Namun begitu, terdapat banyak baik dan buruknya apabila kita memilih untuk membeli secara atas talian (online shopping).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dengan pandangan kamu, Jadi ,se bagai seorang pengunna , sikpa pengunna adalah sangat oenting supaya mereka tidak akan menyesal pada masa hadapan.

      Delete
  3. Media tradisional seperti akhbar, radio dan televisyen masih lagi relevan kerana media tersebut masih wujud dimana masih menjadi platform dalam melaporkan berita-berita kepada rakyat. Oleh itu, media baharu iaitu atas talian tidak memberi kesan yang begitu besar kepada penulis kerana melalui media-media tradisional yang masih wujud boleh berjalan walaupun semakin berkurang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingin saya tambah disini, walaupun media baru semakin berkembang atau berleluasa penggunaan kerana cepat namun di antara media tradisional dan media baru, masyarakat kebanyakan percaya media tradisional kerana kebanyakan berbentuk lisan dan visual yang di keluarkan melalui televisyen iaitu dalam berita. Contohnya berita yang keluar dalam televisyen atau YouTube dimana berita dalam televisyen lebih sahih daripada YouTube yang boleh direka kerana lebih berbentuk menghiburkan.

      Delete
  4. Media pada hari ini tidak asing lagi untuk masyarakat. Mereka menggunakan media sebagai platform dalam bidang perniagaan dan untuk mendapatkan sesuatu informasi terkini. Media sekarang sangat mudah diakses di seluruh dunia. Pengguna akan memilih media sebagai media nombor satu untuk mendapatkan maklumat. Sebagai contohnya ialah menggunakan media dalam urusan perniagaan. Penjual memilih platfrom tersebut kerana ianya mudah untuk diakses dan mudah untuk disebarkan tanpa memerlukan kos yang tinggi.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MEDIA BARU

GLOBALISASI DALAM MEDIA BAHARU

Komputer Sebagai Pengantara Komunikasi (CMC)